اهمیت صفحه سوالات متداول در طراحی سایت فروشگاهی

Fix fatal mistakes in website design

در طراحی سایت فروشگاهی مشتری مداری اهمیت زیادی دارد. خصوصا در وب سایت های فروشگاهی، در غیر این صورت مشتریان خود را از دست می دهید. داشتن یک صفحه  سوالات متداول که به درستی تنظیم و بهینه شده باشد، برای مشتریان و موتورهای جستجو  بسیار ضروریست.

اهمیت صفحه سوالات متداول در طراحی سایت فروشگاهی

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چرا در طراحی سایت فروشگاهی به یک صفحه سوالات متداول نیاز داریم؟

1- در پاسخ به این سوال خوب است بدانید که با این کار حجم کار تیم پشتیبانی خود را کاهش دهید. در حقیقت اگر طراحی صفحه سوالات متداول را درست انجام دهید، صفحه سوالات متداول اولین نقطه ارتباط با مشتریان خواهد بود، قبل از این که آن ها با شما تماس بگیرند می توانند جواب خیلی از سوالات خود را دریافت کنند.

2- با طراحی صفحه سوالات متداول تجربه کاربری بهتری برای مشتریان خود ایجاد خواهید کرد و آن ها بدون نیاز به پاسخگویی و تماس با تیم شما، می توانند سریع تر خرید کنند.

3- داشتن این صفحه سبب جلب اعتماد مشتریان می شود. ارائه خدماتی مانند بازگشت پول، امکان ارجاع محصول در طراحی سایت فروشگاهی، توضیح در خصوص انواع  روش های حمل و نقل و شفاف سازی با کاربران سایت، سبب ترغیب آنها به خرید می شود و از این طریق به وب سایت شما اعتماد می کنند.

چه موضوعی شما را بهتر از رقیبانتان نشان می دهد؟

  • خدمات خود را شفاف سازی کنید.
  • از امکان جستجو در فروشگاه آنلاین غافل نشوید.
  • تیم پشتیبانی شما باید پاسخگوی سوالات کاربران باشند.
  • برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو همانند گوگل باید لینک داخلی وب سایت خود را بهبود بخشید.

چه سوالاتی را پاسخ دهیم؟

مهمترین منبع دست یابی به سوالات شما، تیم پشتیبانی هستند. شما باید دقیقا بدانید که مشتریان شما زمانی که با تیم پشتیبانی و فروش شما تماس می گیرند چه سوالاتی می پرسند؛ پس از آن باید سوالات و پاسخ هر یک را در سایت ثبت کنید. در این صورت می توانید مرجعی از سوالات و پاسخ های کاربران را در وب سایت خود جمع آوری کنید. به طور حتم این سوالات، برای کاربران دیگر نیز مطرح است.

توجه داشته باشید که پاسخ سوالات باید واضح، کوتاه و واقعی باشند. سعی کنید برای هر سؤال پاسخ کوتاه و واضحی قرار دهید، از توضیحات اضافی و طولانی خودداری کنید.

اگر حرف بیشتری برای گفتن دارید، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • GIF های آموزشی در وب سایت قرار دهید.
  • یک مقاله کامل برای موضوعاتی که فکر می کنید نیاز به توضیح بیشتر دارد، قرار دهید.
  • برای توضیحات می توانید از توضیحات و ویدئو استفاده کنید.
  • می توانید از فلوچارت برای توضیح پاسخ سوالات مشتریان استفاده کنید.

 ویدئو ایده و روش مناسبی برای پاسخ دادن بیشتر به سوالات مشتریان است. در حال حاضر ویدیوها طرفداران بسیاری دارند و بهتر است در وب سایت فروشگاهی خود از آن ها استفاده کنید. همچنین می توانید روش خرید از وب سایت خود را با آپلود یک ویدئوی تبلیغاتی نمایش دهید. برای ساخت یک ویدئو ابزارهای مختلفی وجود دارد و حتی شما می توانید با یک ویدئو هم ویدئوهای خود را طراحی کنید.

در طراحی سایت فروشگاهی از اسکیما FAQ استفاده کنید.

گوگل به پاسخ های شفاف ارزش می دهد، به همین دلیل است که ایجاد یک صفحه سوالات متداول مناسب ایده خوب و مناسبی است. در حقیقت، گوگل برای این بخش اهمیت ویژه ای قائل است و  اسکیما جداگانه ای برای این قالب محتوا وجود دارد که به آن اسکیما صفحه FAQ می گویند. این کار درک صفحه سوالات شما را برای گوگل راحت تر می کند و به صفحه شما کمک می کند تا در جستجو نمایش داده شود.

نکته مهم: چنان چه درون پاسخ سوالات، لینک داخلی قرار دهید، در نتایج جستجو نیز در رتبه بالاتری قرار می گیرید.

از سوالات متداول به عنوان نقشه سایت استفاده کنید.

صفحه سوالات متداول شما در واقع بخشی از تجربه کاربری است، زیرا هر پاسخ گامی مهم در مسیر فروش بهتر وب سایت شماست. پس برای این بخش لینک دهی داخلی را در نظر بگیرید.

به قصد و هدف کاربر توجه کنید.

زمانی که کاربران فروشگاه آنلاین شما دنبال سوالات خاصی هستند و جستجویی انجام می دهند، احتمالاً بعد از آن چه خواهند کرد؟ در واقع اگر کاربران در مورد هزینه حمل و نقل از شما سؤال می پرسند، پس به طور حتم نزدیک به خرید هستند ولی ممکن است در مورد قیمت نهایی به دنبال کسب اطلاعات بیشتری باشند. پس می توانید توضیحاتی در خصوص سیستم حمل و نقل خود ارائه دهید و به صفحه محصول و سبد خرید برای تکمیل مراحل پرداخت، لینک دهید.

در صورتی که آن ها از شما سوال کنند که حمل و نقل و ارسال محصول چقدر زمان می برد، پس به طور حتم مشتری فعلی شما هستند، بنابراین بهتر است به صفحه اطلاعات حمل و نقل لینک بدهید.

در طراحی سایت فروشگاهی به ساختار توجه کافی داشته باشید.

ممکن است ندانید که منور از ساختار در طراحی سایت فروشگاهی چیست. برای داشتن یک ساختار مناسب موارد زیر را در طراحی سایت خود در نظر بگیرید:

  • در زمان جستجو برای کاربران صفحه ای با عنوان پیشنهاد ما به شما در نظر گرفته شود.
  • ضروری است تا دسته بندی های واضحی در وب سایت خود داشته باشید تا کاربران بتوانند محصول مورد نظر خود را به راحتی بیابند. اگر دسته بندی مناسبی وجود نداشته باشد کاربران ممکن است به دلیل پیدا نکردن محصول خود وب سایت شما را ترک کنند.

روش ایجاد صفحه سوالات متداول در فروشگاه اینترنتی

یک صفحه سوالات متداول مناسب هدف های مختلف کاربر را برطرف می کند. این موضوع، نظارت صفحه را به یک وظیفه بسیار اساسی تبدیل می کند.

در اینجا چند روش برای دستیابی به آن وجود دارد:

    • بررسی جستجو در صفحه سوالات متداول

در فروشگاه آنلاین خود در صفحه سوالات متداول جستجو را مدیریت و کنترل کنید: متداول ترین جستجوها، نشان دهنده این است که که ویژگی های محصول یا بخش های سایت باعث بیشترین میزان سردرگمی شده است، این موضوع ممکن است به برخی از مشکلات موجود، اشاره نماید. ولی جستجوهای خالی، نشان می دهد که سؤالات کاربران هیچ پاسخی در سوالات متداول شما ایجاد نمی کند.

    • نظارتی بر روی بازخورد مشتری داشته باشید.

در واقع جمع آوری بازخورد کاربر در مورد هر پاسخ در بخش سوالات متداول به شما کمک می کند تا پاسخ های بهتری ایجاد کنید.

سؤالات متداول FAQ

موارد زیر سوالاتی است که در خصوص پاسخ های متداول مطرح است. این سوالات عبارتند از:

    • آیا بخش FAQ هنوز ایده خوب و مناسبی است؟

جواب: بله، تنها در صورتی که شما آن را جدی بگیرید.

    • آیا از پاسخ های “خیلی کوتاه” به منظور استفاده از فضای کمتر استفاده کنم؟

بنا بر اظهارات متخصصین سئو، محتوای پنهان شده در پشت برگه ها و یا محتواهای کوتاه ارزشی ندارند. پس از پاسخ مناسب استفاده کنید.

آیا می توانم از پاسخ های انتخاب شده در صفحات دیگر که این پرسش و پاسخ ها کاربرد دارند، دوباره استفاده کنم؟ آیا این محتوای تکراری محسوب می شود؟

این محتوای تکراری مشکلی ایجاد نمی کند، به این معنی که گوگل برای این کار جریمه ای در نظر نمی گیرد، اما بهترین راه برای جلوگیری از محتوای تکراری، نوشتن پاسخ های جدید برای هر صفحه در طراحی فروشگاه اینترنتی شماست.

چند نکته مهم برای سوالات متداول در طراحی فروشگاه اینترنتی

  • صفحه سوالات متداول گامی مهم در تجربه خرید مشتری است که می تواند ترافیک را به همراه داشته باشد.
  • برای یافتن پاسخ هایی که می توانید در صفحه سوالات متداولخود قرار دهید، موضوعات وب سایت خود را مشخص و سپس برای هر یک سوال و پاسخ مناسبی طراحی کنید.
  • از سوالات متداول خود لینک دهید تا اهداف مختلف کاربران را در اختیار شما قرار دهد.
  • صفحه سوالات متداول خود را به روشی معنادار، ساختار بندی کنید تا به کاربران سایت سرنخ هایی راجع به آنچه که به دنبال آن هستند، ارائه دهید.
  • پاسخ های مختصر و مفید ایجاد کنید که کاربر سریعا پاسخ سوالات خود را دریافت کند. ویدئوها و GIF های متحرک همیشه بخش FAQ را در فروشگاه آنلاین جذابتر می کنند.
  • به منظور بهبود و گسترش صفحه سوالات متداول در طراحی فروشگاه اینترنتی، تجربه کاربری سایت خود را از طریق صفحه FAQ یا همان سوالات متداول نظارت کنید.