برای بهبود سئوی سایت خود چه کنیم؟

یکی از ابزارهای بهینه سازی وب سایت است

ممکن است این سوال به ذهن شما برسد که برای بهبود سئوی سایت خود چه کنیم؟ چگونه می توانیم ترافیک وب سایت خود را افزایش دهیم؟ برای افزایش بازدید سایت چه کاری می توان انجام داد؟ چنان چه می خواهید خدمات یا محصولات شما به فروش برسد، باید با سئوی سایت آشنا باشید و از بهینه‌ سازی موتورهای جستجو مانند گوگل شروع کنید. اگر خودتان با سئوی سایت و روش های افزایش ترافیک سایت آشنا نیستید می توانید ابتدا هزینه افزایش رتبه سایت چه از نظر زمانی و چه پولی را پرداخت نمایید و به یک حد نرمال و ایده‌آل برسید. سپس به دنبال افزایش نرخ تبدیل و فروش بیشتر محصولات و خدمات خود باشید.

برای بهبود سئوی سایت خود چه کنیم؟

چند روش زیر به شما کمک می کند تا بتوانید برای بهبود سئوی سایت خود اقدامات لازم را انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

1. آنالیز وب‌ سایت

شاید در ابتدا حجم زیادی از داده‌ها حرفی برای گفتن نداشته باشند، ولی هنگامی که داده‌های زیادی جمع‌ آوری می‌شوند، می توانید با الگوهای جالبی اروبرو شوید و آن ها را تجزیه و تحلیل کنید. لازم است بر روی تعداد افرادی که روی CTA وب سایت شما کلیک می‌ کنند و کسانی که این کار را انجام نمی دهند، زمان بگذارید و علت آن را بیابید. گزارشات رفتار کاربر در هنگام ورود به سایت و داده‌هایی که از گوگل سرچ کنسول حاصل می شوند را چک کنید و تصویر دقیقی از عملکرد وب‌سایتتان ترسیم نمایید. داده‌ هایی از جمله تعداد دفعات ورود کاربران، تعداد حضور افراد و نرخ پرش حایز اهمیت هستند.

2. تحقیق در مورد کلمات کلیدی

در حال حاضر راه‌حل‌های بسیاری برای بهبود سئو سایت  وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی استفاده نمود. ، Google Trends یا SEMrush به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را بیابید. همچنین این امکان برای شما فراهم است تا long tail های مرتبط با هدف مشتریان خود را نیز پیدا کنید و آن‌ ها را در محتوای خود استفاده کنید. مقالات طولانی بنویسید تا در آن اطلاعات جامعی در رابطه با آن موضوع به مخاطب ارائه شود.

3. تولید محتوای طولانی و ارزشمند برای بهبود سئوی سایت

اگر عادت دارید محتوایتان را کوتاه و در حد 1000 کلمه یا خیلی طولانی و بیش از 3000 کلمه بنویسید، در هر دو صورت اشتباه است. البته اگر محتوا تا همین حد کشش دارد، نباید آن را کوتاه‌تر یا بلندتر از حد نیاز نوشت؛ ولی خوب است بدانید که استاندارد محتوای یک وب‌سایت، 1600 کلمه است. اگرچه این موضوع کاملا اختیاری است؛ اما می‌توان با این تعداد کلمه تعداد مخاطب بیشتری را جذب نمایید.

بهتر است قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، جستجو کنید و ببینید 10 رقیب برتر شما حدودا چند کلمه برای این کلمه کلیدی نوشته‌اند. اگر اکثر سایت‌ها بیش از 1600 کلمه در مورد این کلمه کلیدی نوشته‌اند، شما هم به همین صورت بنویسید. ولی اگر این کلمه کلیدی کشش بیشتر از این تعداد را ندارد، با نوشتن کلمات بیشتر و بی فایده حوصله مخاطب را سر نبرید سعی کنید کاربر از خواندن مطلب شما لذت ببرد نه این که فقط یک محتوای طولانی تولید کنید. در هر صورت مخاطبین با مطالب طولانی‌تر بیشتر در سایت شما می‌ مانند و این به معنی کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو مانند گوگل است.

4. کار بر روی سئو داخلی (on-page SEO) برای بهبود سئوی سایت

سئوی داخلی به شما یاد می‌دهد که چگونه صفحات وب‌سایت خود را بهینه کنید. در این مورد آیتم‌هایی مثل تایتل‌ها یا تگ‌ها، کیوورد اصلی و فرعی، برچسب‌ها، عنوان و توضیحات سئو اهمیت زیادی دارد. حتما کلمه کلیدی اصلی را در تگ h1 (عنوان اصلی) و به خصوص اول آن بیاورید. از زیرعنوان‌ها در بین متن استفاده کنید و کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی فرعی را در آن‌ها جای دهید. بین 0.5 – 2.5 % از کل متنتان را به کیوورد اصلی اختصاص دهید و آن را در کل متن پخش کنید. بیشتر از این استفاده نکنید تا نوشته دچار keyword stuffing نشود. در تگ آلت تصاویر از کلمه کلیدی اصلی و کلمه‌های فرعی استفاده کنید و همه موارد یوآست را رعایت کنید.

5. بهینه‌سازی سئو خارجی (off-page SEO) برای بهبود سئوی سایت

با سئو خارجی وب‌سایتتان را به روش‌های دیگری بهینه می‌کنید. مثلا وبلاگ‌نویسی به عنوان مهمان، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ و منشن کردن برندتان در سایر پیج‌ها می‌تواند به عنوان سئوی خارجی شناخته شود. یکی از مهم‌ترین آیتم‌های سئوی خارجی، گرفتن لینک‌های خارجی یا بک لینک است. در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم. فقط این را بدانید که بهتر است از سایت‌های معتبر و قدرتمند لینک خارجی دریافت کنید و پرداخت پول به سایت‌های فیک و گرفتن لینک از سایت‌های بی ارزش فایده چندانی ندارد.

6. بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل

هر روز افراد بیشتری از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و شما نباید آن‌ها را از دست بدهید. بنابراین باید سایتتان را برای موبایل‌ بهینه کنید. حتی گوگل به تازگی mobile-first index راه‌اندازی کرده است که اگر روی mobile friendly بودن سایتتان تمرکز کنید، ممکن است رتبه بهتری به دست آورید. طراحی پاسخگو (Responsive) ساده‌ترین راه‌حل را ارائه می‌دهد. یعنی شما می‌توانید از تم‌های رایگان و برتر WordPress که دارای طراحی پاسخگو هستند استفاده کنید و دیگر نگران اضافه کردن کد اضافی نباشید.

7. بررسی سرعت سایت

سرعت صفحه، یکی دیگر از موارد موثر در بهبود سئوی سایت است. خودتان هم تجربه کرده‌اید که اگر یک سایت سرعت بارگیری پایینی داشته باشد، از آن صرف نظر می‌کنید و به سراغ یک پیشنهاد دیگر در نتایج گوگل می‌روید. GoogleS PageSpeed Insights اطلاعات ارزشمندی در مورد سرعت بارگیری سایت شما در همه دستگاه‌ها می‌دهد. پس از این سایت هم برای افزایش سرعت سایت خود استفاده کنید.

8. گرفتن بک لینک با کیفیت

خوب است بدانید که بک لینک یک عامل اصلی در افزایش رتبه وب‌سایت است. وقتی سایت‌های با کیفیت به سایت شما لینک می‌دهند، گوگل این موضوع را به عنوان اعتبار سایت شما در نظر می‌گیرد و رتبه بهتری به شما می‌دهد. البته دریافت لینک‌های با کیفیت به تلاش نیاز دارد؛ اما تلاش‌های درست و به جا به موفقیت می‌رسند. می‌توانید از روش‌هایی مثل ارسال ایمیل به اینفلوئنسرها و سایر وبلاگ‌های موجود در زمینه تخصصی خود استفاده کنید. مقاله خود را با آنها به اشتراک بگذارید و آنها را به محتوایی که لینک آ‌ن‌ها در آن وجود دارد هدایت کنید. نوشتن مقالات با کیفیت و غنی احتمال گرفتن بک لینک را افزایش می‌دهد.