رفع اشتباهات مهلک در طراحی سایت

Fix fatal mistakes in website design

در این مطلب قصد داریم به بحث و بررسی این مطلب بپردازیم که چرا طراحی سایت نامناسب سبب صرف هزینه بیشتر می شود و حتما باید قبل از آغاز، اصول طراحی وب را بدانید؛ سپس نسبت به طراحی سایت اقدام کنید.

خوب است بدانید که بازدیدکنندگان وب سایت شما، تنها در مدت زمان چندین ثانیه در خصوص برند شما قضاوت می کنند. بعضی از مطالعات نشان داده که به اندازه 50 میلی ثانیه زمان برای قضاوت یک بازدیدکننده لازم است تا کاربر تصمیم بگیرد که آیا در وب سایت شما باقی بماند یا از آن خارج شود.

طراحی سایت خوب، که با رعایت تجربه کاربری (UX) طراحی می شود، نه تنها برای نگه داشتن بازدیدکنندگان در سایت شما موثر است بلکه می تواند نوعی سازگاری که منجر به وفاداری بلند مدت می شود را نیز ایجاد کند. از سوی دیگر، طراحی سایت اگر بدون اصول طراحی انجام شود، باعث می شود تا کاربران دچار سردرگمی شوند و هر چه سریع تر وب سایت شما را ترک کنند. در نتیجه کاربران به وب سایت رقبای شما وارد می شوند و می توانند مشتری بالقوه آنها شوند.

چند نکته مهم در طراحی سایت

مهم ترین اصول برای بهبود طراحی UX سایت و جلب نظر مخاطبان به شرح زیر است:

  • طراحی سایت به منظور یک هدف جامع

مهم ترین چیزی که می خواهید بازدیدکنندگان برای وب سایت شما انجام دهند چیست؟ پس برای دستیابی به آن ایده ای طراحی کنید. اگر نمی توانید این سوال را پاسخ دهید، احتمالاً شما برای طراحی سایت آمادگی لازم را ندارید.

پس بهتر است هدف شما از طراحی وب سایت روشن و مشخص باشد. بهتر است پر بازدیدترین وب سایت های دنیا را مد نظر قرار دهید و از آن ها ایده بگیرید.

اگر در طراحی سایت به اصول UX، دقت کافی داشته باشید، بازدیدکنندگان نیز بر روی یک هدف مشخص متمرکز می شوند، چه ثبت نام برای یک خدمت باشد یا خرید یک محصول. در واقع وب سایت ها بدون هدف جامع دچار بحران می شوند و بازدیدکنندگان خود را از دست می دهند. پس در وب سایت خود باید مشخص کنید که چه خدماتی را به کاربران خود ارائه می دهید و بر این اساس UX وب سایت خود را به بهترین شکل پیاده سازی کنید.

  • در طراحی وب سایت به نحوه خواندن کاربران توجه کنید

امروزه، به جای خواندن دقیق مطالب، ما یک نگاه اجمالی به آن ها داریم. مطالعات نشان داده که کاربران اینترنت با یک الگوی F شکل محتوا را می خوانند، که اکثراً نگاه اجمالی به سرفصل ها، زیرنویس ها و جملات آغازین پاراگراف ها به عنوان ابزاری برای جبران مقدار زیاد اطلاعات موجود در اینترنت است.

پس باید در طراحی UX به این نکته توجه کافی داشته باشیم. یعنی بهتر است به حاشیه سمت چپ صفحه توجه کنیم. همچنین مد نظر داشته باشید که محتوای شما کاربردی و جذاب باشد. پاراگراف ها کوتاه و قابل فهم باشند و از گزاف گویی اجتناب کنید.

بهتر است محتوای صفحات را تقسیم بندی کنید، فهرست بندی مطالب را در دستور کار خود قرار دهید. با جداسازی محتوا بازدیدکنندگان می توانند فضاهای سفید را مشاهده کنند که باعث می شود تا آن ها بیشتر بر روی نکات پرش داشته باشند.

  • در طراحی سایت به ظاهر بیشتر اهمیت دهید

چنانچه گرافیک وب سایت شما جذاب نباشد کاربران وب سایت شما را ترک خواهند کرد. از رنگ های جیغ و زننده در طراحی گرافیکی اجتناب کنید. قالب گرافیکی باید ساده باشد و کاربر تنها با چند کلیک بتواند به اطلاعاتی که نیاز دارد، دسترسی داشته باشد.

برخی افراد تصور می کنند فقط قالب گرافیکی زیبا اهمیت دارد در حالی که این طور نیست و سایت باید کاربر پسند باشد و کاربران بتوانند در آن به راحتی گشت و گذار کنند. سعی کنید از تصاویر زیبا، با کیفیت و مرتبط با موضوع سایت استفاده کنید. ضمن این که تصاویر شما حجم متناسب با وب داشته باشند.

  • بعد از طراحی وب سایت سرعت صفحات را بسنجید

هنگامی که کاربران به وب سایت شما وارد می شوند، اگر سرعت بارگیری سایت شما بیشتر از سه ثانیه طول بکشد، حدود 40 درصد از ترافیک ورودی را از دست خواهید داد.

در واقع سرعت صفحات، میانگین زمان بارگیری صفحه ای از محتوای وب سایت شما می باشد. این موضوع مهمی است زیرا برای اغلب موتورهای جستجو، به عنوان کیفیت در نظر گرفته می شود. برخی از سایت های رایگان وجود دارند که میزان سرعت صفحات وب سایت شما را بررسی و ارائه می دهند.

موارد زیادی در طراحی سایت وجود دارد که برای بهبود سرعت صفحه خود می توانید انجام دهید، تنها کافیست کمی با آن ها آشنایی داشته باشید. یکی از کارهایی که می توانید برای افزایش سرعت سایت خود انجام دهید، این است که فشرده سازی فایل ها را فعال کنید، کد وب سایت خود را بهینه نمایید، تعداد بازخوانی صفحات را کاهش دهید یا از حافظه پنهان مرورگر استفاده کنید تا تعداد دفعات بارگیری صفحه کمتر شود. همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات این است که حجم تصاویر را کاهش دهید بدون آن که به کیفیت تصاویر شما آسیبی برسد.

  • ریسپانسیو موبایل را فراموش نکنید

به طور حتم، این موضوع را تجربه کرده اید که با موبایل خود وارد سایتی شوید و متوجه شوید که آن سایت برای موبایل بهینه سازی نشده است. مدت زمان بارگذاری آن طول می کشد، متون به صورت ناخوانا و کوچک است، تصاویر کیفیت خوبی ندارند و دکمه ها یا گزینه های منو برای کلیک با اندازه معمول انگشت غیرممکن هستند.

در حال حاضر بیشتر افراد با موبایل به وب سایت ها وارد می شوند و موبایل بیش از 50 درصد کل ترافیک وب را تشکیل داده است. پس ضروری است بازدید از وب سایت شما برای کاربرانی که با موبایل به سایت وارد می شوند همانند افرادی که با لپ تاپ وارد می شوند، یکسان باشد. پس باید ریسپانسیو سایت را در اولویت کار قرار دهید.

سخن پایانی

برای کسب موفقیت از همین امروز شروع کنید و هدف خود را از طراحی سایت مشخص نمایید. برای طراحی سایت خود می توانید از کارشناسان متخصص در این حوزه استفاده کنید. تیم وب آقا با سالها تجربه و با در اختیار داشتن کادر فنی متخصص می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در ارتباط باشید.