سئوی آف پیج و سئوی آن پیج چیست؟

Professional SEO

وقتی صحبت از سئو حرفه ای میشود در واقع به بهینه سازی موتورهای جستجوگر اشاره میشود. به این معنی که سایت شما این قابلیت را پیدا میکند که ضمن جذب ترافیک بیشتر کاربران، در رأس موتور جستجوگر قرار بگیرد. سئوی حرفه ای به دو بخش سئوی آف پیج و سئوی آن پیج تقسیم میشود که در ادامه به هر یک اشاره خواهیم کرد.

 سئوی آف پیج

سئو خارجی یا آف پیج (Off page seo) از جمله عواملی است که در رتبه سایت شما نقشی در رنگ دارد. در واقع سئو آف پیج شامل یک سری استراتژی می‌باشد که شما را برای گوگل در رتبه بهتری قرار خواهد داد.

از استراتژی های مهم این نوع از سئوی حرفه ای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. ساختن لینک: این مورد را میتوان جزو متداول ترین تکنیک سئو آف پیج نام برد. برای ایجاد لینکهای طبیعی میتوان از مواردی چون جمع آوری محتوای مفید و انتشار آن، برقراری ارتباط با مخاطبان در فضای مجازی، دریافت نظرات، معرفی به وسیله اینفلوئنسرها، ارتباط با وب سایتهای معتبر و بسیاری دیگر استفاده نمود.

لینک ها به عنوان یک راه ارتباطی اصلی در اینترنت که دسترسی به آن برای مخاطبین بسیار آسان است، میتواند برای شما دو مزیت افزایش ترافیک و رتبه گوگل را به همراه داشته باشد.

البته هر لینکی که از طرف سایت شما دریافت می شود دارای اهمیت و ارزش نیست. به عنوان نمونه می توان لینک دریافتی از یک اینفلوئنسر و یک سایت عادی را با یکدیگر مقایسه نمود.

در نظر داشته باشید، اعتباری که گوگل برای شما قائل میشود بستگی به اعتبار سایتها و مراجعی دارد که به شما لینک دهی میکنند.

۲. وبلاگ نویسی:  وبلاگ نیز از جمله موارد با اهمیت در سئو خارجی می‌باشد. در این قسمت می توان با ارائه پست های پیوسته و البته با ارزش محتوایی مناسب، تعامل با مخاطبان و بسیاری راههای دیگر، تبدیل به یک وبلاگ با اعتبار شده و توسط دیگران به اشتراک گذاشته شوید.

۳. بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی: شبکه اجتماعی به تنهایی در رتبه بندی سایت شما تاثیر مستقیم ندارد. اما اگر از این بستر به درستی استفاده نمایید شاهد ایجاد برند سازی و ایجاد ترافیک به وب سایتتان خواهید بود. در واقع با حضور فعال در شبکه های اجتماعی میتوانید قدم‌های سایت خود را محکم تر تصور کنید.

۴.اینفلوئنسر مارکتینگ: اینفلوئنسر مارکتینگ یا همان بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار، یکی دیگر از روشهای سئو آف پیج است که کمک میکند سایر کاربران نیز شما را یافته و بین شما و آنها، تعامل مثبت برقرار گردد. این عمل علاوه بر برند سازی، برای شما ترافیک زیادی ایجاد خواهد نمود.‌

 سئو آن پیج

سئوی داخلی یا آن پیج نیز اقدامات و استراتژی های را در بر میگیرد که بر روی سایت، با هدف بهینه سازی انجام میگیرد. در واقع به این وسیله با افزایش ارزش و اعتبار سایت در کنار افزایش ترافیک آن رنک سایتتان بالا خواهد رفت.

در سئو آن پیج فاکتورهای فراوانی وجود دارند که قابلیت بهینه سازی خواهند داشت. با انجام بهینه سازی شاهد صعود رتبه ی خود در موتورهای جستجوگر خواهید بود. این افزایش رتبه قطعا برای عده زیادی مخصوصا در فضای رقابتی دارای اهمیت است.

از جمله این فاکتورها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

URL یا آدرس سایت:  در آدرس سایت سعی کنید به جای اعداد و حروف متفاوت، از کلمات کلیدی متناسب با حرفه تان استفاده نمایید. چرا که قطعا هدایت مخاطب به سمت سایت راحت تر خواهد بود. استفاده از URL کوتاه تر، سایت را به سمت بهینه سازی میبرد.

تگ عنوان (title tag): برای شناخته شدن سایت شما توسط گوگل ابتدا باید بداند موضوع سایت شما چیست و چه نوع محتوا را در بر میگیرد.

این مورد با برچسب عنوان قابل انجام خواهد بود. استفاده از کلمات کلیدی متناسب با اهداف و نوع فعالیتتان، قطعا کار گوگل را راحت تر خواهد کرد و نتایج جست و جو با عملکرد بهتری رو به رو خواهد شد.

نکته حائز اهمیت این که در تایتل خود حداکثر پنجاه و پنج کاراکتر استفاده کنید، چرا که کاراکتر بیشتر به صورت خودکار نمایش داده نخواهند شد.

متا دیسکریپشن: از جمله دیگر عوامل موثر در سئو آن پیج، توضیحات متای سایت است. محل قرارگیری متا در نتایج جستجو، زیر عنوان میباشد که بیانگر توضیحی مختصر درباره ی صفحه سایت است.

با این که توضیحات متا تاثیر مستقیم بر سئو داخلی ندارد اما چون کلمات کلیدی سرچ شده توسط کاربران، در توضیحات متا پررنگ می گردد، نقش خود را در بهینه سازی نشان خواهد داد.

اگر توضیح متا بیش از ۱۶۰ کاراکتر باشد توسط گوگل نمایش داده نخواهد شد.

تگ عناوین (heading tag): عنوان ها تحت مواردی چون h2,h3 و غیره نمایش داده خواهند شد که علاوه بر تفکیک موضوعات مختلف برای موتورهای جستجو، از یکنواختی مطالب برای مخاطب نیز پیشگیری می‌کند. در نتیجه بهره گیری از تگ عنوان برای جداسازی موضوعات و پاراگراف ها، می تواند کمک زیادی به سئو داخلی یا آن پیج نماید.

تگ alt: به کمک تگ Alt میتوانیم به موتورهای جستجو بفهمانیم موضوع عکس، فیلم و تصاویر چند رسانه ای موجود در سایتتان چیست. با بیان توصیفات بیشتر قطعا به گوگل درک بهتری خواهید داد و همین امر به بهبود سایت شما کمک فراوانی میکند.

عبارات کلیدی: در سئو آن پیج معمولا محتوای متنی کاربرد وسیعی دارد. گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری، کلمات به کار رفته در محتوای متنی را مورد بررسی قرار داده و در نتایج جستجو نمایش میدهد. بسته به موضوع محتوا، باید کلمات و عبارات کاربردی مورد استفاده و چینش قرار بگیرد. این کلمات کلیدی، کلید رتبه بندی شما در گوگل می‌باشد.

محتوا: یکی دیگر از قسمت های مهم سئو آن پیج، بخش محتوای سایت است. اگر محتوا در سطح مطلوب و طبق استراتژی های تعیین شده باشد، قادر است علاوه بر جذب مخاطب، سبب بالا رفتن ترافیک و رنک سایت گردد.

سایر فاکتورهای سئو آن پیج:

  • سرعت
  • لینک های داخلی
  • تصاویر
  • سازگاری با تلفن همراه
  • نوشتن محتوای عمیق و با کیفیت
  • بهینه سازی و cleanup نمودن کد های سایت
  • ساده سازی ناوبری (navigation) سایت
  • بهبود و افزایش سرعت سایت