چرا طراحی اپلیکیشن موبایل با وب آقا؟

طراحی اپلیکیشن موبایل

در سال‌ های اخیر به دلیل رشد تکنولوژی، تلفن همراه به عنصری مهم و تاثیرگذار در زندگی همه افراد تبدیل شده و با روی کار آمدن اپلیکیشن‌های موبایل، انجام کارها به راحتی قابل انجام است. به دلیل اهمیت اپلیکیشن‌های موبایل بسیاری از کسب و کارها بر آن شده‌اند تا بتوانند از این طریق نیز کاربران بیشتری جذب کنند. تمامی کسب و کارها با داشتن یک اپلیکیشن کاربردی می‌توانند ارتباط نزدیک‌تر و قوی‌تری با کاربران خود برقرار کنند. همچنین با طراحی اپلیکیشن می‌توان از تمامی رقبا سبقت گرفت و در عصر دیجیتال با قدرت بیشتری حضور داشت. وب آقا از شرکت‌های پیشگام در زمینه طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه بوده که بدین منظور از آخرین فناوری‌های روز جهت ارائه هرچه بهتر اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند.

فرآیند طراحی اپلیکیشن موبایل در وب آقا

  • بررسی ایده

    اولین مرحله‌ای که برای طراحی اپلیکیشن اجرا می‌شود، دریافت نیازمندی‌های اولیه کارفرما به همراه کشف همه جانبه محصول است.

    طراحی تجربه کاربری و واسط کاربری

    در مرحله دوم به منظور طراحی تجربه کاربری و واسط کاربری (Prototyping) اقداماتی انجام می‌شود.

  • طراحی و پیاده‌سازی فنی پروژه

    مرحله سوم از فرایند طراحی اپلیکیشن موبایل شامل طراحی و پیاده‌سازی فنی پروژه و همچنین تحویل آن بر ساختار تست است.

    تست و بهینه سازی

    در مرحله چهارم نوبت به تست و بهینه سازی هرچه بهتر پروژه می‌رسد تا تمامی نقص‌ها و کمبود‌های آن رفع شود.

    پشتیبانی فنی

    در آخرین مرحله از فرایند طراحی اپلیکیشن به پشتیبانی فنی پروژه خواهید رسید که توسط تیم وب آقا انجام می‌شود که اطمینان خاطر کارفرما را به همراه دارد.

    تکنولوژی های ما در طراحی وب

    در میان زبان‌های برنامه نویسی موجود زبان سوئیفت کم سن و سال‌تر است با این حال با توجه به مزیت‌هایی که دارد، یکی از زبان‌های مورد توجه برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل بر بستر سیستم عامل IOS محسوب می‌شود. نکته قابل توجه درباره زبان برنامه نویسی Swift آن است که این زبان توسط شرکت اپل ارائه شده و تا به امروز بروزرسانی‌های مختلفی را تجربه کرده است. هدف اصلی این زبان برنامه نویسی افزایش امنیت، رفع باگ‌ها و کدنویسی کوتاه است.

    ا مدرن شدن زندگی در هزاره سوم، دستگاه‌های دیجیتالی روز به روز پیشرفته‌تر شدند و برای تسهیل کارها و امور، اپلیکیشن ها به وجود آمدند. در واقع، امروزه بیشتر کاربری های وب سایت ها، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و هر وسیله دیجتیالی که در داخل منزل، اتومبیل و محل کارمان استفاده می کنیم، مبتنی بر وجود اپلیکیشن مربوطه است. این مورد تا حدی پیشرفت کرده است که خریداری هر وسیله‌ای در حوزه موارد عنوان شده، بدون حضور اپلیکیشن نمی تواند تصور شود. اما طراحی اپلیکیشن موبایل چگونه انجام شده و چه تاریخچه‌ای دارد؟

     

    اپلیکیشن چیست؟

    اپلیکیشن (Application) یا فرم کوتاه شده آن موسوم به App، نرم افزاری است که این امکان را فراهم می آورد تا امور متعددی را به وسیله آن انجام دهید. اپلیکیشن‌های موبایلی به نام Mobile App شناخته می شوند. اکثر آن‌ها با هزینه پایین و حتی به صورت رایگان قابل دانلود هستند. اپلیکیشن‌ها به دسته هایی مانند Web، Native، Hybrid، Killer و Legacy تقسیم می شوند.

    چرا مشاغل مختلف به اپلیکیشن موبایلی نیاز دارند؟

    در دنیای امروز بیزینس‌های مختلف که اکثر کارها بر پایه موارد مارکتینگ استوار شده است، انتخاب و اتخاذ شیوه و استراتژی مناسب باعث خواهد شد تا هر برندی در بین رقبای خود، به رتبه اول گروه صعود کند. ضمن اینکه برخورداری از اپلیکیشن موبایل علاوه بر حفظ مشتریان جدید، افراد بالقوه‌ای را هم جذب خواهد کرد. بنابراین، توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی به نیازهای استاندارد و اساسی جهت ایجاد بیزینسی موفق تبدیل شده اند. زیرا چنین اپلیکیشن‌هایی به شیوه برد-برد عمل می کنند. بدین گونه که هم نیازهای مشتری را درک کرده و پوشش می دهند، مضاف براینکه رضایتمندی مشتریان، به سودآوری و موفقیت کمپانی ختم خواهد شد. اپلیکیشن‌های موبایلی، کاربری ساده و آسانی داشته، در زمان و هزینه صرفه جویی می کنند و تقریباً در هر مکانی می توان از آن‌ها استفاده کرد. از طرفی، این امکان را به وجود می آورند تا صاحبان هر برند و بیزینسی، بدون صرف هزینه بالا و زمان زیاد، تبلیغات انجام داده و برند خود را به شیوه مناسبی مطرح کنند؛ به همین دلیل، ارزش و اعتبار برند افزایش خواهد یافت.

    اهمیت طراحی اپلیکیشن‌ موبایل

    این روزها، فناوری به صورت مداوم در حال پیشرفته شدن بوده و اهمیت شغل توسعه دهندگان موبایل (Mobile Developer) بیش از پیش افزایش یافته است. البته، در کار آن‌ها، سبک و شیوه طراحی اپلیکیشن موبایل، داستان جدیدی محسوب می‌شود. به عنوان مثال، آن‌ها باید از جدیدترین ترندها (Trends) و شیوه‌ها برای رابط کاربری (User Interface) و تجربه کاربر (User Experience) استفاده کرده و اپلیکیشن‌ها را براساس محتوای آن‌ها، مرتب سازی کنند. ضمن اینکه آپشن‌های موجود در اپلیکیشن، باید از بهترین زیرساختارها و اجزای تشکیل دهنده، برخوردار باشد.

    در اینجا، طراحان با توسعه دهندگان (Developers) رابطه تنگاتنگی می باید ایجاد نمایند. از سوی دیگر، طراحی باید با عملکرد هماهنگ بوده و براساس اطلاعات و نیازهای موجود، بازخوردهای خوبی ارائه دهد. در غیر این صورت، اگر UI و UX واکنش‌های خوبی نداشته باشند، زحمات مدیران توسعه دهنده اپلیکیشن به هدر رفته و نیاز به صرف هزینه اضافی خواهد بود. از این گذشته، برای ایجاد ویژگی‌ها و عناصر جدید در اپلیکیشن، طراحی اپلیکیشن موبایل باید به صورت مختصر و مفید انجام شود تا کدهای مربوط به آن، دقیقاً برای هر ویژگی تعریف شده و جلوه‌های بصری آن نیز به خوبی رعایت شود.

    ترندهای طراحی جهت ایجاد اپلیکیشن مناسب و با ارزش

    • طراحی ساده و به دور از پیچیدگی (Simplification Design)
    • طراحی یکنواخت و مشخص (Linear Design)
    • طراحی متمرکز بر محتوا (Content-Centered Design)
    • اشاره و حرکات مبتنی بر انیمیشن (Gesture Animation)
    • طراحی برای متریال (Material Design)
    • طراحی شخصی سازی شده (Personalization Design)

    علاوه بر موارد فوق، طراحان باید از میزان خلاقیت و نوآوری خوبی برخوردار بوده و برای طراحی اپلیکیشن‌ها به همراه توسعه دهندگان، ذهنی باز داشته باشند تا ایده‌های مختلف را بررسی و به مرحله اجرا درآورند. زیرا در حال حاضر، بهبودها و پیشرفت‌های فناوری با ترندها، به صورت در حال انطباق پذیری بوده و در این بین، اپلیکیشن‌های موبایلی سرعت رشد و تطبیق پذیری بیشتری دارند. بنابراین، توسعه دهندگان و طراحان نباید از این مورد مهم غافل شده و از پیشرفت‌ها عقب بمانند.

    شرحی بر مفاهیم Swift و React Native

    زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift)، به عنوان موردی آسان و کاربردی اما قدرتمند محسوب شده که برای زبان برنامه نویسی macOS، iOS، watchOS، tvOS و… به کار می رود. نوشتن کد سوئیفت (Swift Code) از جنبه تعاملی و سرگرمی خوبی برخوردار بوده و از ویژگی‌های بهره می برد که توسعه دهندگان آن‌ها را دوست دارند. کد سوئیفت همچنین ایمن بوده و نرم افزارهای تعبیه شده به وسیله آن، سرعت قابل توجهی دارند. نام سوئیفت به این دلیل برای این زبان انتخاب شده که برنامه نویسان آن معتقد بودند که با این زبان، دنیای تجارت دستخوش تحول عظیمی خواهد شد. برای همین، این روزها این زبان در بیزینس و تجارت، طرفداران فراوانی دارد.

    ویژگی‌ها و نقاط قوت سوئیفت به شرح ذیل است:

    • مدرن
    • طراحی شده برای ایمنی
    • سریع و قدرتمند
    • زبان اول عالی
    • سازگاری منبع با زبان باینری (Binary)
    • رابط آسان و مناسب با کاربر
    • مدیریت پکیجینگ
    • قابلیت ارتباط با Objective-C

    زبان‌های برنامه نویسی برتر در طراحی اپلیکیشن موبایل

    • طراحی اپلیکیشن اندروید
    • جاوا (Java)یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی محسوب می‌شود. سیستم عامل اندروید هم براساس همین زبان نوشته شده است. به همین دلیل است که گوگل بیشترین میزان پشتیبانی را از اندروید انجام می‌دهد. از آنجایی که این زبان، بهترین مورد برای یادگیری توسعه اپلیکیشن‌های موبایل محسوب می‌شود، برنامه‌های آن بر روی پلتفرم‌های اندروید قابل اجرا هستند.
    • پایتون (Pyton)یک زبان پیشرفته و محبوب که جهت داده‌های علمی استفاده شده و به دور از هرگونه پیچیدگی است.
    • بیسیک (Basic)به عبارتی بهترین زبان برنامه نویسی در حیطه طراحی اپلیکیشن اندروید است که سادگی مهمترین ویژگی آن است.
    • کورونا (Corona)این زبان در عین سادگی، قدرت کنترل خوبی داشته و کدنویسی با آن در برخی موارد از جاوا ساده تر است.
    • کاتلین (Kotlin)این زبان به نوعی نقاط ضعف جاوا را تحت پوشش قرار داد و مدت زمان پروسه هایی را که با جاوا در زمان طولانی تری اجرا می شدند، کاهش داد.
    • فون گپ (PhoneGap)با استفاده از این زبان، طراحی اپلیکیشن‌های موبایل بدون نیاز به دانستن سایر زبان‌های اندروید، امکان پذیر خواهد شد. هرچند که این زبان، همانند وب عمل می کند، اما در ادامه و نتیجه کار، برنامه اندروید را ایجاد خواهد کرد.
    • طراحی اپلیکیشن iOS
    • سوئیفت (Swift)این زبان برنامه نویسی، حدود ۷ سال پیش تولید و معرفی شد که در این بین چند به روز رسانی را نیز تجربه کرده است. مورد مهم اینکه گویا گوگل می خواهد به جای جاوا، از زبان سوئیفت استفاده کند. این مورد برای جاوا خبر خوبی نخواهد بود.
    • سی شارپ (C#)این برنامه از شرکت مایکروسافت، دارای چند الگو بوده و در طراحی وب سایت و همچنین طراحی اپلیکیشن‌های iOS استفاده می‌شود.
    • پی اچ پی (PHP)این برنامه حدود ۲۶ سال پیش نوشته شده و از کدهای باز بهره می برد. هرچند ابتدا برای طراحی وب سایت‌ها کاربرد داشت، اما اکنون در زمینه برنامه موبایلی مخصوص اندروید و iOS نیز استفاده می‌شود.
    • سی پلاس پلاس (C++)این برنامه از زبان C گرفته شده و تقریباً به آن شباهت دارد. با استفاده از آن می‌توان اپلیکیشن موبایلی ساخت و کاربردهای گوناگون هم از دیگر ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. ضمن اینکه نسبت به زبان C، کامل‌تر است.
    • HTML5این زبان برنامه نویسی، پنجمین نسخه از HTML محسوب می‌شود و کاربردهای متنوعی دارد. با استفاده از ترکیب جاوا و CSS می توانید اپلیکیشن موبایلی طراحی کنید. HTML5 بر روی تمامی دستگاه‌ها قابلیت اجرا دارد.
    • جاوا اسکریپت (Java Script)از این زبان، برای طراحی صفحات وب استفاده می‌شود. همچنین به وسیله پلتفرم‌های مختلف، می توان از آن استفاده کرد تا اپلیکیشن موبایلی ساخته شود. اگر اپلیکیشنی با استفاده از جاوا اسکریپت ساخته شود، دیگر به کدنویسی مجزا نیاز نخواهد داشت. چند الگویی بودن، از دیگر قابلیت‌های جاوا اسکریپت است.

    توسعه اپلیکیشن در سیستم عامل iOS

    همان طور که می دانید، iOS به عنوان سیستم عامل آیفون، آیپد و آیپاد شناخته شده و اپل برای این وسیله ها، ابزارها و منابع مورد نیاز را ایجاد می کند. به عنوان توسعه دهنده اپلیکیشن، با زبان‌های Native مانند سوئیفت و یا Objective-C و همچنین پلتفرم Native با استفاده از جاوا اسکریپت یا C#، برنامه نویسی را انجام دهید. البته برای توسعه اپلیکیشن مربوطه، باید از کامپیوتر مک (Mac) و آخرین نسخه Xcode استفاده کنید. شایان توجه است که Xcode (Integrated Development Environment) به عنوان محیط توسعه یکپارچه مک و iOS شناخته می‌شود و رابط گرافیکی برای نوشتن و طراحی اپلیکیشن iOS است. برای توسعه اپلیکیشن در محیط موبایلی به صورت Native، اپل پیشنهاد می کند تا از برنامه مدرن سوئیفت استفاده شود که در بالا آن را شرح دادیم.

    معرفی انواع اپلیکیشن‌های موبایل از نظر ساختار و ظاهر فنی

    در دنیای برنامه‌نویسی، طراحی اپلیکیشن موبایل، به ۳ دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود:

    ۱- اپلیکیشن‌های سمت وب

    ۲- اپلیکیشن‌های بومی

    ۳- اپلیکیشن‌های هیبریدی

    ساختار فنی هر سه مورد بالا برای توسعه، دارای مسیر‌های متنوعی است اما ممکن است شما بپرسید کدام مسیر و پروسه برای نوع پرژه شما بهتر است؟

    در واقع لازم به ذکر است، بسته به هدف کسب و کار و خدمات شما، مسیر تعیین می‌شود؛ اگر مسیر به درستی انتخاب شود باعث موفقیت شما خواهد بود و بالعکس اگر از مسیر مناسبی برای پروژه خود استفاده نکنید، بار منفی خواهد داشت و سودی برای فروش و بیزینش شما حاصل نخواهد شد.

    شما برای اینکه بدانید کدام یک از انواع اپلیکیشن‌ها برای پروژه شما مناسب است، می‌بایست ابتدا از مزایا و معایب هرکدام به خوبی مطلع باشید تا در نهایت بتوانید درست‌ترین تصمیم را بگیرید. در صورتی که نیاز به مشاوره دارید بهتر است با همکاران ما در آژانس طراحی سایت و دیجیتال مارکتینک وب آقا در ارتباط باشید.