انواع طراحی سایت فروشگاهی را بشناسید!

انواع مدلهای طراحی سایت فروشگاهی

معمولا طراحی سایت فروشگاهی، با توجه به دو فاکتور نوع کالا و ماهیت طرفین معامله طبقه بندی می شوند. همه وب سایت های فروشگاهی در زمینه فروش فعالیت می کنند. اما این فروش انواع مختلفی میتواند داشته باشد که در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

قبل از طراحی سایت، مشخص کنید که قرار است وب سایت فروشگاه اینترنتی شما در چه زمینه ای فعالیت کند، چه چیزی قرار است به فروش برسانید، شیوه های پرداخت در وب سایت شما به چه صورت است؟ چه وب سایتی مورد نیاز است؟ هدف از طراحی فروشگاه اینترنتی چیست؟ قرار است چه خدمات یا محصولاتی به مشتریان ارائه شود؟ با وب آقا همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بدانید.

انواع مدل های طراحی سایت فروشگاهی

 فروشگاه اینترنتی B2C

منظور از طراحی سایتB2C  فروشگاهی است که در آن معامله بین فروشنده و مشتری انجام می شود. حرف B مخفف کلمه Business  و حرف C مخفف کلمه Consumer است. پس هنگامی که می گوییم B2C یعنی این که فروشنده به طور مستقیم با مشتری در ارتباط می باشد. به طور معمول همه ما حداقل یکبار از فروشگاه های آنلاین خرید کرده ایم. این نوع خریدها در واقع B2C هستند. یعنی ما به طور مستقیم از فروشنده کالای دلخواهمان را خریداری کرده ایم. توجه داشته باشید که منظور از خرید تنها کالای فیزیکی نیست و شما می توانید حتی خدمات خود را به فروش برسانید. به عنوان مثال می توانید دوره های آموزشی را به فروش برسانید. بسیاری از افراد در اینترنت مشغول به فعالیت هستند که با توجه به مهارتی که دارند، دوره های آموزشی خود را در دسترس کاربران قرار می دهند. شما می توانید با مراجعه به این وب سایت ها و خریداری دوره های آموزشی، آن ها را تهیه کنید.

طراحی سایت فروشگاهی C2C

همان طور که گفته شد حرف C مخفف کلمه Consumer است. پس در این نوع وب سایت مشتری (مصرف کننده) با مشتری (مصرف کننده) در ارتباط است. به بیان ساده تر، در این نوع از تجارت، یک مصرف کننده کالایی را برای فروش به مصرف کننده دیگر ارائه می دهد و در واقع آن را می فروشد. وب سایت فروشگاه اینترنتی به عنوان واسط بین این دو عمل می کند، و منبع درآمدزایی آن تنها حق کمیسیونی است که برداشت می کند.

این نوع از فروشگاه ها برای کسانی مناسب است که کالا و سرمایه اولیه برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اختیار ندارند آنها تنها قصد دارند بستری را برای فروش کالا توسط مصرف کننده فراهم سازند و درآمد آن ها از طریق کمیسیون مربوطه صورت می گیرد. این افراد از این طریق بستری را ایجاد می کنند تا دیگران بتوانند کالاهای خود را برای فروش در سایت قرار دهند و از کمیسیون این معامله درآمدزایی می کنند.

 فروشگاه اینترنتی C2B

این نوع فروشگاه اینترنتی در حال حاضر کاربرد زیادی ندارد ولی در آینده به طور حتم از آن استفاده خواهد شد.در این نوع از طراحی سایت فروشگاهی، مشتری محصول خود را به فروشگاه اینترنتی می فروشد.

در واقع افرادی که در زمینه هنرهای دستی مانند طراحی، نقاشی، بافتنی، هنرهای دستی، مجسمه سازی و غیره مشغول به فعالیت هستند، به راحتی می توانند از این طریق محصولات خود را تولید و به فروش برسانند. از سایت های فعال در این زمینه می توان به فروشگاه اینترنتی دیجی کالا اشاره کرد.

طراحی سایت فروشگاهی B2B

در طراحی سایت فروشگاهی از نوع B2B، دو فروشنده با یکدیگر در ارتباط می باشند. به بیان دیگر فردی که در زمینه فروش عمده محصول مشغول به کار است، به فردی که خرده فروش است، کالای خود را می فروشد. در حقیقت بسیاری از عمده فروشان این قابلیت را برای دیگر فروشنده ها ایجاد کرده اند تا به طور آنلاین کالاهای خود را خریداری کنند. این کار باعث می شود تا دیگر نیازی به مراجعه حضوری نباشد و در هزینه و زمان نیز صرفه جویی انجام می شود.

البته توجه داشته باشید که این طراحی سایت فروشگاهی تنها برای افراد عمده و خرده فروش مناسب است و برای هر فردی کاربرد ندارد. در حال حاضر وب سایت های عمده فروشی بسیاری مشغول به فعالیت هستند و خرید خود را از این طریق انجام می دهند. این نوع از طراحی فروشگاه اینترنتی سبب سهولت فروش برای کاربران شده و معاملات از این طریق به خوبی انجام می پذیرد. ولی در گذشته این نوع معاملات بسیار دشوار بود زیرا برای خرید عمده افراد باید به صورت حضوری مراجعه می کردند که در صورتی که افراد در یک شهر ساکن نبودند این عمل بسیار دشوار بود؛ اما در حال حاضر تنها با ایجاد یک حساب کاربری به آسانی می توانید سفارش عمده خود را ثبت و خریداری نمایید.

طراحی سایت فروشگاهی مارکت پلیس  market place

ممکن است کلمه مارکت پلیس را نشنیده باشید و با آن آشنا نباشید. منظور از فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس همان، بازارچه اینترنتی است. در این نوع از وب سایت های فروشگاهی، بستری برای خریداران و فروشندگان ایجاد می شود که بتوانند از طریق این وب سایت با یکدیگر معامله نمایند. در مارکت پلیس، ابتدا نیاز است تا تامین کننده کالا، محصول خود را به مدیر سایت معرفی کند و بعد از دریافت تاییدیه، می تواند آن را در وب سایت فروشگاهی بفروشد. در حال حاضر مارکت پلیس های بسیاری در اینترنت مشغول فعالیت و ارائه خدمات به کاربران هستند.

خوب است بدانید که در فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس، هیچ هزینه ای برای خرید کالای اولیه اختصاص داده نشده، بلکه این وب سایت تنها بستری مناسب را بین تامین کننده و خریدار فراهم کرده است. به عنوان مثال تاکسی اینترنتی اوبر هیچ خودرویی را خریداری نکرده و تنها ارتباط بین راننده و مسافر را ایجاد می کند و درآمدزایی آن از این طریق است.

مد نظر داشته باشید در صورتی که ایده خوبی برای طراحی و راه اندازی مارکت پلیس داشته باشید، درآمدزایی زیادی برای شما خواهد داشت. بنابراین تنها کافیست ایده شما خلاقانه باشد.

توجه داشته باشید که امروزه در ایده مارکت پلیس ها رقابت شدیدی وجود دارد. زیرا کاربران بسیاری سعی می کنند تا کالا یا خدمات خود را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب به دیگران ارائه نمایند. این موضوع باعث می شود تا مشتری انتخاب های متعددی داشته باشد.

اگر بخواهیم مقایسه ای بین انواع طراحی سایت فروشگاهی داشته باشیم، قطعا راه اندازی مارکت پلیس از بقیه گزینه ها بهتر و سودآورتر است زیرا مدیر مارکت پلیس متضرر نمی شود زیرا کالایی در اختیار ندارد و تنها از طریق فروش کالای دیگران کسب درآمد می کند.

همچنین به منظور فروش کالا در فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس، شما دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای تبلیغات و بازاریابی ندارید و به طور مستقیم با خریداران در ارتباط هستید. ضمن این که همه مشتریان شما واقعی هستند و حتی برای خرید کالای شما رقابت نیز ایجاد می گردد. علاوه بر آن محدودیتی در تعداد مشتری ها ندارید و می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن به فروش کالای خود اقدام کنید.

همان طور که متوجه شدید با پیشرفت تکنولوژی کسب و کارها آنلاین پیاده سازی می شوند و کمتر کسب و کاری است که بتواند به صورت سنتی به فعالیت خود ادامه دهد. زیرا در این صورت فرصت های پیشرو برای فروش را از دست خواهد داد و از رقیبان خود عقب می مانید.

 از طریق فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس می توانید با تعداد زیادی مشتری در ارتباط باشید و بدون نیاز به حضور آن ها در دفتر فروش یا مغازه، کالای خود را بفروشید.

درخواست طراحی فروشگاه اینترنتی

در حال حاضر فروشگاه های اینترنتی به دلیل این که به مکان و زمان محدود نمی شوند، برای کسب و کار بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. چنانچه شما عزیزان قصد دارید نسبت به طراحی سایت فروشگاهی اقدام کنید، می توانید با همکاران ما در تیم وب آقا در تماس باشید. همکاران ما شما را در این زمینه راهنمایی می کنند.