چند نکته مهم در طراحی سایت

نکات طراحی سایت

اگر تصمیم دارید که طراحی سایت جدیدی برای بیزینس و کسب و کار خود راه اندازی کنید، اگر نمی دانید که از کجا باید شروع کنید و چه نکاتی را رعایت کنید نگران نباشید. ما به شما کمک می کنیم تا وب سایتی جذاب، قدرتمند و کاربرپسند داشته باشید. به منظور سفارش وب سایت خود، قبل از هر اقدامی، ضروری است تا نیازهای وب سایت خود را مدنظر قرار دهید. سپسپ کار را به شرکت مورد نظر بسپارید.

در این مطلب ما قصد داریم توضیحاتی در خصوص اصولی که باید در مراحل طراحی سایت به آنها توجه کنید را شرح دهیم. این اصول طراحی سایت عبارتند از:

استفاده از محتوای ویدیویی

استفاده از ویدیو در طراحی سایت باعث ایجاد تنوع در صفحه می شود. همچنین برای کاربرانی که وقت کافی برای اسکن کردن کل صفحه یا متن ندارند، بسیار کاربردی و مفید است. از آنجایی که گوگل صفحات ویدیودار را به صورت مجزا نمایش می دهد لذا بسیاری از وبسایت ها اقدام به تولید ویدیو کرده اند تا کاربران به راحتی بتوانند آنها را در گوگل سرچ کرده و به سایت آنها سر بزنند.

استفاده از نویگیشن thumb-friendly

از آنجایی که سرچ در موبایل بر کامپیوتر غلبه پیدا کرده است، لذا طراحی سایت به سمتی پیش می رود که کاربران بتوانند به راحتی با انگشتان دست خود صفحات را بررسی و جستجو کنند. یکی از مهم ترین تحقیقات انجام شده در این زمینه کتابی (Designing for Touch) است که توسط جاش کلارک نوشته شده است. جاش در این کتاب نحوه نگاه داشتن موبایل در دست و چگونگی حرکت کردن انگشتان مخصوصا انگشت شست را بررسی کرده و بیان کرده است که این حرکات چگونه باید در فرآیند طراحی وبسایت در نظر گرفته شود. امروزه کاربران بیش از پیش با نویگیشن هایی برخورد می کنند که توسط انگشت شست کار می کنند مانند منو همبرگری که به پایین صفحه موبایل جمع می شود.

 فونت های سریف (Serif)

همه ما این قانون را می دانیم که از فونت های سریف برای پرینت استفاده می شود مانند کتاب ها، مجلات، روزنامه ها و … و برای نمایش متون بر روی صفحه نمایش معمولا فونت های سنس سریف (Sans Serifs) به کار برده می شود. اگرچه همچنان اولین گزینه در طراحی سایت، فونت های سنس سریف می باشد اما بسیاری از برندها و سایت ها نیز در بخش هایی از طراحی خود مانند Header از فونت های سریف آن هم به صورت Bold استفاده می کنند. دلیل خوبی هم برای این کار دارند و آن این است که فونت های سریف اصالتا تزئینی هستند و برای تاکید مطالب و عناوین بهترین گزینه هستند. ضمنا این فونت ها از اولین فونت هایی هستند که اختراع شده اند، کاراکترهای فراوانی دارند و سازگاری آنها بیشتر است.

رنگ های سیاه و سفید

رنگ یکی از مهم ترین عناصر در طراحی سایت می باشد. نشان دهنده حالت است، می تواند یک برند را خاص کند و یا به عنوان راهنما، کاربران را به یک مسیر هدایت کند. در سال 2019 استفاده از رنگ ها و طراحی های سیاه و سفید رایج خواهد شد. رنگ در واقع همان ذرات نوری است که جذب می شود و ما می توانیم به وسیله آن جهان را ببینیم. زمانی که رنگ را حذف می کنیم، دنیا را به گونه ای متفاوت می بینیم، اشکال و تکسچرها واضح تر می شوند و دنیا به نظر آهسته تر می آید. رنگ سفید به خودی خود، رنگی آرام و روشن می باشد در حالی که رنگ سیاه، قدرتمند و تاکید کننده است. ترکیب این دو رنگ می تواند بسیار جذاب و خیره کننده باشد. جالب است بدانید اگر در طراحی های سیاه و سفید، مقدار بسیار کمی رنگ نیز به کار برده شود، تاثیر و جذابیت آن طراحی به نهایت می رسد.

micro-interactions (تعامالات کوچک)

این واکنش ها و تعاملات، اتفاقاتی هستند که یک هدف دارند: سورپریز کردن کاربر و ایجاد رویدادی جذاب و و انسانی. زمانی که کار یا اقدامی در یک سایت یا اپ انجام می دهید یک واکنش مخصوص دریافت می کنید، این یک micro-interaction می باشد. برای مثال زمانی که صفحه توئیتر را رفرش می کنید صدای بیپ می شنوید، این یک micro-interaction است. یا آیکون قرمز رنگ در فیس بوک که نشان دهنده پیام های شما می باشد نمونه ای از یک micro-interaction می باشد. اینها بیشترین و رایج ترین استفاده ها از micro-interaction بود اما در 2019، طراحان وب سایت بیش از اینها در سایت های خود استفاده خواهند کرد.

 Chatbot ها

Chatbot ها ربات هایی هستند که چند وقتی است به وجود آمده اند. به دلیل رشد و پیشرفت تکنولوژی این ربات ها هوشمند تر و کارآمد تر شوند. استفاده از ربات ها در صفحات وب بیش از پیش خواهد شد. استفاده از رنگ های روشن نیز آنها را در صفحات وب چشمگیر تر خواهد کرد.

اشکال طبیعی و ارگانیک

اگرچه صفحات وب معمولا به صورت شبکه های سیستماتیک می باشند اما امروزه در بین طراحان این تمایل به وجود آمده است که از اشکال و خطوط طبیعی استفاده کنند. ساختارهای هندسی مانند مربع، مستطیل و مثلث که دارای گوشه ها و لبه های تیز هستند، حس ثبات و پایایی ایجاد می کنند اما 2019 سالی است که اکثر ترندها بیشتر به دنبال حس راحتی و آسانی هستند. از آنجایی که اشکال طبیعی ماهیت ارگانیک و نامتقارن دارند لذا می توانند به طراحی سایت شما عمق ببخشند و همین مسئله می تواند باعث به چشم آمدن بیشتر عناصر صفحه شود.

سبک هنری گلیچ

هنر گلیچ (به انگلیسی: Glitch art) یک سبک هنری با اهداف زیبایی‌شناسی است و تلاش می‌کند تا ارور، پارازیت و نویزهای دیجیتال و آنالوگ را در یک اثر، مانند عکس، ویدئو، صدا و موسیقی بکارگیرد، تا یک اثر متفاوت و غافل‌گیر کننده پدید آورد. استفاده از این سبک در طراحی سایت باعث جذب مخاطب می شود و به نوعی باعث ایجاد حس عجیب و غریبی در شخص می شود.

حداقل نمایی (کم نمایی) (مینیمالیسم)

بی شک حداقل نمایی یکی از ترندهای کلاسیک و همیشگی در طراحی سایت می باشد که جنبه زیبایی شناسی دارد. هرچقدر عناصر و المان های شما کمتر باشد، مخاطب شما کمتر نیاز به فکر کردن دارد. اگر یک سایت ( با استفاده از روش مینیمالیسم) به خوبی طراحی شده باشد، هیچ مشکلی در ارائه محتوا پیش نخواهد آمد و کاربر به آنچه که می خواهد خواهد رسید. استفاده از طراحی مینیمالیسم در سال 2019 رایج خواهد شد. انیمیشن ها و افکت های fade-in، فضا و آزادی بیشتری را به صفحات خواهند بخشید و در نتیجه باعث به وجود آمدن فضای خالی، کانتراست و تایپوگرافی واضح و شفاف خواهد شد و از به وجود آمدن المان های متعدد که باعث حواس پرتی مخاطب می شوند جلوگیری خواهد شد.

تنوع

فراموش نکنید که دنیای وب، شبکه ای است که در سطح جهان گسترده شده است. اینترنت میلیاردها نفر با فرهنگ ها، توانایی ها، سنین و جنس های مختلف را در سرتاسر جهان به هم متصل می کند. مردمی که هر یک می خواهند انعکاس خود را در محتوای خود مشاهده کنند تا اینکه عکس های استوک را.

درخواست مشاوره طراحی سایت

به منظور دریافت مشاوره طراحی سایت خود با مشاوران تیم وب آقا در تماس باشید تا از امکانات معرفی شده در سایت خود بهره مند شوید.